تبلیغات
وبلاگی برای همه ی دوستداران علم ودانش - اشتباهات کتاب زیست شناسی و آزمایشگاه2
 
وبلاگی برای همه ی دوستداران علم ودانش
چنین گفت پیغمبر راستگوی زگهواره تا گور دانش بجوی
درباره وبلاگ


به نام تنها هستی بخش جان
با سلام.من محمد دانش آموز سال سوم تجربی هستم.امیدوارم از مطالب این وبلاگ لذت ببرید.
در پایان از شما دوستان عزیزم خواهش می کنم نظر فراموشتون نشه.
راستی اگه از آهنگ وبلاگ راضی نبودید حتما بگید تا عوض کنم

مدیر وبلاگ : محمد تقی زاده
نویسندگان
نظرسنجی
به نظر شما مطالب کدام شاخه از این علوم جذابترند؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
دانش آموزان عزیزی که این اشتباهات را مطالعه می کنند بدانند که تا وقتی رسماْ غلط نامه ای توسط دبیرتان به شما نرسد و یا کتاب ها اصلاح نشوند همین مطالب کتاب ولو غلط برای شما ملاک در پاسخگویی سوالات امتحانی و کنکور  است.

ص9- سطر2 ماکروفاژها جزء گلبول های سفید عنوان شده است.

ص10- پایین صفحه برای دفاع اختصاصی در داخل پرانتز  پاسخ ایمنی آورده شده در صورتی که دفاع غیر اختصاصی را هم می توان نوعی پاسخ ایمنی دانست.

ص13- شکل طوری نشان داده شده که بیان می کند طی تقسیم میتوز دو سلول مختلف ایجاد شده است !!!

ص28،30،33- دندریت ها و آکسون ها با طول واقعی با توجه به مقیاس بزرگی جسم سلولی نشان داده نشده اند و به این منظور باید بریدگی در طول آکسون یا دندریت باشد تا این طول را برساند.

ص30- شکل نورون ها: تار ماهیچه ای جزئی از نورون حرکتی و سلول گیرنده جزئی از نورون حسی منظور شده که نباید باشد و از طرفی دیگر برای نورون حسی شکلی از نورون یک قطبی آورده شده در صورتی که نورون های حسی دوقطبی نیز داریم که جای نورون دوقطبی در شکل ها خالی است.

ص31- پاراگراف پایین: به جای تعریف پتانسیل عمل که آمده ( تغییر ناگهانی و شدید اختلاف پتانسیل.....) اگر( اختلاف پتانسیل بین دو سوی غشا در هنگام کار ) عنوان شود قابل فهم تر و بهتر است.

ص44- سطر اول پاراگراف آخر: سلول های پوششی در اول سطر زاید به نظر می رسد.

ص45- (شکل 11- 2) : با توجه به متن پاراگراف اول ص44 و با توجه به واقعیت ، بین عنکبوتیه و نرم شامه فضایی وجود دارد که این فضا در شکل نشان داده نشده است.( فضای زیر سخت شامه ای نشان داده شده ولی فضای زیر عنکبوتیه ای خیر!!!)

ص53- پاراگراف آخر سطر سوم : به جای( چین خوردگی قشر مخ در وال و سایر پریمات ها....) بهتر است گفته شود ( چین خوردگی قشر مخ در سایر پریمات ها و وال ها...) تا احیانا اشتباهی برای دانش آموز پیش نیاید و وال را هم جزء پریمات ها به شمار آورد!

ص61- (فعالیت 2-3): در سوال 2 قسمت الف باید به جای ( علامت ضربدر) ، ( علامت دایره) نوشته شود.

ص66- ( شکل 7-3) ساختار زبان : شکل وسطی باید پرز چشایی نامگذاری شود و شکل سمت راست جوانه ی چشایی.

ص67- ( خودآزمایی 1-3) : سوال از جدول 1-3 صفحه 56 است که نباید می آمد چون در پاورقی صفحه 3 کتاب آمده که طرح سوال از کلیه ی جدول ها به هیچ وجه مجاز نیست! بنابراین در اینجا نیز این سوال نباید می آمد.

ص68- پاراگراف اول سطر اول:جمله ی ( شیارهای عمیق نیمکره های مخ را .....) باید به جمله ی ( شیارهای عمیق هر نیمکره ی مخ را....) اصلاح شود. چون جمعا 8 لوب وجود دارد نه 4 تا.

ص68- پاراگراف آخر:  (یکی از سازگاری هایی که در ماهیان استخوانی  پدید آمده است خط جانبی است...) اشکال جمله در این است که این سازگاری خاص ماهیان استخوانی نبوده و در ماهی های غضروفی هم وجود دارد و باید جمله طوری اصلاح شود که هر دو را شامل شود.

ص73- سطر چهارم : تناقض بین متن و شکل 12-3 وجود دارد به این ترتیب که در متن آمده  هر شیئی که در اطراف ماهی قرار داشته باشد سبب آشفتگی در خطوط میدان الکتریکی می شود ولی در شکل ماهی کوچک به عنوان هادی نشان داده شده که سبب آشفتگی نشده است.

ص77- ( شکل 2- 4) : جای غده ی پینه آل( اپی فیز ) در شکل اشتباه است.

ص81- پاراگراف سوم: هورمون های تیروئیدی استثنا شده اند در صورتی که همه ی هورمون های تیروئیدی چنین نیستند و کلسی تونین از هورمون های تیروئیدی را شامل نیست.

ص88- در توضیحات غده ی تیروئید مطالب ارائه شده مربوط به هورمون های اصلی ( تری یدو تیرونین و تترایدو تیرونین) است و هورمون کلسی تونین که مربوط به همین غده است را در بر نمی گیرد و باید بین این دو نوع هورمون غده ی تیروئید کتاب تمیز می داد. ضمنا با توجه به اینکه دانش آموزان در علوم زیستی سال اول با نام تیروکسین آشنا شده اند نیاوردن نام این هورمون در کتاب محل اشکال است.

ص92- (فعالیت 1- 4) : شکل منحنی

ص100- چرا باید در متن کتاب دانشمندی را ( ایوری ) تلفظ کرد و لاتین آن را در پاورقی (Avery)؟ مگر آوردن اسم این دانشمند به صورت (آوری) چه اشکالی می داشت؟

ص121– ( شکل 6- 6) قسمت ج : به جای الگوی W-Z باید ZW  باشد.

ص125- ( شکل 8- 6) تناسب حجمی از نظر زمانی ندارد .

ص127- (شکل 9- 6): چه دلیلی دارد که چراغ راهنمایی مربوط به G2 در آخرش نیامده؟ باید در آخر می آمد.

ص129- عنوان گفتار میتوز و سیتوکینز به جای شماره ی 2 باید 3 باشد.

ص129- ( شکل 10- 6) محلی که سانترومر نامگذاری شده کروماتید است نه سانترومر.

ص131- پاراگراف 3 سطر سوم : به جای متصل به سانتریول ها باید متصل به سانترومرها باشد.

ص131- ( شکل11- 6) در زیر نویس شکل قسمت ب آمده ( ودر یک سلول گیاهی ) که باید ( و سیتوکینز در یک سلول گیاهی) باشد.

ص132- پاراگراف اول سطر اول : ( وقتی میتوز به پایان می رسد سیتوکینز آغاز می شود) این جمله با شکل الف ص131 در تناقض است چرا که در این شکل در تلوفاز سیتوکینز هم در حال انجام است.

ص122و ص 141 : تغییرات کروموزومی شامل تغییر در ساختار و تغییر در تعداد کروموزوم هاست و جالب است که تغییر در ساختار در ص122 و تغییر در تعداد در ص141 مطرح شده آیا اگر طوری مطالب تدوین می شدند که این ها با هم می آمدند و از هم گسیخته نبودند بهتر نبود؟

ص142 ( شکل 3- 7) قسمت الف : جفت کروموزوم شماره ی 23 در ردیف ماقبل آخر آمده که باید به ردیف آخر انتقال یابد.

ص149- پاراگراف اول : در مورد بکرزایی آمده(........ فرزندان حاصل کاملا شبیه مادرند و در واقع یک کلون هستند.) و در آخر می آیدکه( بکرزایی شکل ویژه ای از کلون کردن است که .......) در صورتی که شبیه مادر نیستند.

ص159 ( فعالیت 1- 8) در جدول در مقابل محل قرار گرفتن گل ها به جای انتهایی باید جانبی و برعکس باشد.

ص163- پاراگراف آخر سطرهای دوم و سوم: مطالب با شکل 7- 8 که مورد اشاره قرار گرفته مغایرت دارد.

ص166- سطر ششم : در جمله ی ( آمیزش دی هیبریدی نوعی آمیزش است که........) را نشان می دهند باید گردد.

ص170- ( فعالیت 4- 8) در سوالات 1و2 به جای شکل 7- 8 باید شکل 8- 8 باشد.

ص179- پاراگراف آخر  تعریف هم توانی به این ترتیب باید اصلاح شود : هم توانی نوعی رابطه ی میان دو الل است که طی آن اثر هر دو در فرد ناخالص همراه با هم ظاهر می شود.

ص180- سطر اول : از در حالی به بعد جمله نارساست که با حذف غالب مفهوم خواهد شد به این ترتیب: در حالی که در غالب ناقص فنوتیپ حدواسط دو حالت خالص ظاهر می شود.

ص180- ( شکل12- 8) به جای اسپرم ها باید آنتروزوئید ها آورده شود.

ص181- سطر سوم به جای( از نظر اسیدی) باید (از نظر اسیدیته) باشد.

ص195- پاراگراف اول سطر5: (گامتوفیت نر گیاهان دانه دار به دانه گرده تمایز می یابد.) این جمله با توجه به اینکه دانه ی گرده همان گامتوفیت نر است درست نیست.( از مطالب خود کتاب هم می توان به شکل ص203 استناد کرد.)

ص197- ( شکل7- 9) در بالای شکل چرخه ی کاج به جای تخمک باید خورش باشد.

ص201- سطر اول: (در نهاندانگان نیز همانند بازدانگان گامت نر در دانه ی گرده و ....) به جای دانه ی گرده باید لوله ی گرده یا لوله ی دانه ی گرده باشد.

ص204- ( شکل 13- 9) در شکل دانه به جای ساقه و ریشه بهتر است ساقه چه و ریشه چه می آمد و در ضمن محل ساقه چه نیز پایین تر از محلی است که نامگذاری شده است.

ص215- پاراگراف 3 سطر اول : هویج ، جعفری و پیازها دوساله اند. این عبارت در حالی آمده است که با توجه به جدول ص207 در مورد مثال از پیازها و با توجه به پاراگراف 5 ص215 نرگس از پیازها و چند ساله ها عنوان شده است.

ص229- با توجه به تقدم زمانی کارهای داروین باید ابتدا آزمایش های داروین مطرح شود و بعد فریتز ونت.

ص232- پاراگراف مربوط به ژیبرلین ها : به جای دانه های انگور بدون دانه باید میوه های انگور بدون دانه باشد.

ص255-  نمو جنین سطر دوم: در انتهای سه ماهه ی اول جنسیت جنین تعیین شده است . اشکال جمله در این است که جنسیت جنین در همان ابتدا که لقاح صورت می گیرد تعیین می شود و این اندام های جنسی است که در زمان مذکور ظاهر می شوند.

واین حکایت همچنان باقی بوده و باقی خواهد ماند........

 

دانش آموزان عزیزی که این اشتباهات را مطالعه می کنند بدانند که تا وقتی رسماْ غلط نامه ای توسط دبیرتان به شما نرسد و یا کتاب ها اصلاح نشوند همین مطالب کتاب ولو غلط برای شما ملاک در پاسخگویی سوالات امتحانی و کنکور  است.



نوع مطلب : زیست شناسی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

چهارشنبه 18 مرداد 1396 10:13 ق.ظ
I am genuinely grateful to the holder of this web site
who has shared this impressive paragraph at at
this place.
سه شنبه 22 فروردین 1396 11:53 ق.ظ
Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your
point. You obviously know what youre talking about, why waste your intelligence on just posting
videos to your blog when you could be giving us something enlightening to read?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر